Podgląd na żywo
Sala Koncertowa
Autorem projektu siedziby CENTRUM jest krakowskie Biuro Architektoniczne DDJM. Sercem obiektu jest sala koncertowa dla 650 słuchaczy. Estrada o powierzchni 200 metrów kwadratowych zaprojektowana została z myślą o wszechstronnym zastosowaniu. Ruchomy orkiestron umożliwia wystawianie dzieł operowych i baletowych. Salę wyposażono w urządzenia niezbędne do organizacji konferencji, sympozjów i spotkań.
Akustyka sali spełnia najwyższe międzynarodowe standardy. Zastosowano wyłącznie materiały naturalne, drewno dębowe i świerkowe. Specjalistycznych konsultacji w zakresie wibroakustyki udzielało renomowane niemieckie biuro BBM Müller. W rezultacie sala koncertowa należy do najznakomitszych obiektów o porównywalnej wielkości w Europie, co potwierdzają zarówno występujący w Lusławicach wybitni artyści, jak i specjaliści branży fonograficznej. Salę wyposażono w nowoczesne zaplecze studyjne umożliwiające profesjonalną rejestrację audiowizualną wydarzeń.
Kampus
W części dydaktycznej CENTRUM realizowane są programy edukacyjne, kursy i warsztaty artystyczne. Uczestnicy programów mają do dyspozycji salę kameralną, salę konferencyjną, pokoje ćwiczeń, bibliotekę, studio nagrań, garderoby oraz kuchnię i jadalnię. Obszerny pawilon mieszkalny kampusu może gościć ponad 100 osób. Całość wyposażona jest w najnowocześniejszą infrastrukturę techniczną. W niedalekiej przyszłości 5 hektarów otaczającej budynek działki przeistoczy się w pomnik przyrody. Przestrzeń wokół obiektu przeznaczono bowiem na założenie parkowe, nad realizacją którego czuwa Krzysztof Penderecki, Patron CENTRUM i wielki miłośnik drzew.
Galeria rzeźb
WSPÓŁBRZMIENIE SZTUK – GALERIA RZEŹB PROF. ADAMA MYJAKA W EUROPEJSKIM CENTRUM MUZYKI KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO
(…) To wyjątkowe miejsce nie tylko stymuluje rozwój młodych muzycznych talentów, ale również pozwala swym gościom zapoznać się z innymi formami sztuki. Realizuje to projekt „Współbrzmienie sztuk”, stworzony przez pierwszego dyrektora CENTRUM Adriannę Poniecką-Piekutowską. Galeria Adama Myjaka stanowi otwarcie tego przedsięwzięcia, a powstała Galeria Polskiego Plakatu Muzycznego II połowy XX wieku jest kontynuacją przemyśleń na temat tego interdyscyplinarnego projektu.
Twórczość Adama Myjaka należy sklasyfikować jako zjawisko absolutnie wyjątkowe, a sam artysta jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich rzeźbiarzy. Cechuje go permanentny niepokój twórczy i ciągła potrzeba wyrażania własnej wizji świata. Robi to w sposób dla siebie oczywisty – rzeźbi. Swój świat odnalazł poza utartymi szablonami i formami sztuki. To miejsce pełne ludzkich głów, popiersi, figur lub ich fragmentów.
(fragment wstępu do Katalogu galerii autorstwa Marii Kurpik)
Programy finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Letnia Akademia Muzyki - Projekt Penderecki
Letnia Akademia Muzyki adresowana jest do uczestników będących na zaawansowanym etapie rozwoju muzycznego. Jej idea opiera się na relacji mistrz-uczeń, w imię której do prowadzenia kursów mistrzowskich zapraszani są najznakomitsi muzycy - pedagodzy, soliści, kameraliści, członkowie czołowych europejskich orkiestr. Istotą Letniej Akademii Muzyki jest stworzenie wyjątkowych warunków do rozwoju umiejętności młodych instrumentalistów poprzez zapewnienie im kadry mistrzowskiej na najwyższym europejskim poziomie. Łącząc tak znakomite grono Pedagogów z zaletami lusławickiego kampusu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Letnia Akademia Muzyki pretenduje do grona najcenniejszych inicjatyw edukacyjnych dla muzyków znajdujących się u progu profesjonalnej kariery i przygotowujących się do największych wyzwań: międzynarodowych konkursów, egzaminów do orkiestr czy aplikacji na prestiżowe studia magisterskie i podyplomowe.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.
KOMPETENCJE CYFROWE MŁODYCH MUZYKÓW - WARSZTATY ŚWIADOMEGO TWORZENIA CONTENTU ONLINE
W ramach Letniej Akademii Muzyki 2024 odbył się cykl warsztatów, których głównym celem było budowanie u młodych muzyków uczestniczących w Akademii świadomości i umiejętności funkcjonowania w sieci. Umiejętne korzystanie z możliwości, jakie oferuje sieć staje się kluczową kompetencją w działaniach artystycznych i kreatywnych. Łatwość i globalny zasięg publikacji, dostępność materiałów online, multimedialność, dynamika wokół opublikowanych treści oraz ich wpływ na odbiorców - to ogromne potencjalne korzyści i potężne narzędzia mogące służyć budowaniu sylwetki artystycznej. Niewątpliwie korzyści te stanowią jednak równie wielkie wyzwanie - z uwagi na idące z nimi w parze i nasilające się zagrożenia, a także ze względu na postępujące zaawansowanie technologiczne oraz specjalizację działań podejmowanych w sieci.
Uczestnicy Letniej Akademii Muzyki wzięli udział w warsztatach:
- „How to be in demand as a musician in the digital age” (David Taylor, konsultant artystyczny, specjalista ds. social mediów) - współczesne trendy i techniki wykorzystywania mediów społecznościowych, związane z nimi potencjał oraz ryzyka;
- „ARTYSTA W SIECI z perspektywy prawnej” (dr hab. Grzegorz Mania, prawnik, pianista, prezes Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów) - przepisy dotyczące publikacji i funkcjonowania w Internecie w zakresie praw przysługującym autorom i wykonawcom opublikowanych dzieł, jak iregulacji, którym podlegają publikujący artyści i tworzony przez nich content.
Obok warsztatów teoretycznych, uczestnicy Akademii wzięli udział w profesjonalnych sesjach nagraniowych, na których mogli dowiedzieć się od czego zależy jakość i warstwa brzmieniowa materiału w perspektywie późniejszej publikacji. Sesje poprowadził Bartłomiej Staniak, realizator nagrań, skrzypek, aranżer.
LUSŁAWICKA ORKIESTRA TALENTÓW ONLINE DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNYCH
Lusławicka Orkiestra Talentów to cykliczny projekt Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, będący doskonałą realizacją wizji, która towarzyszyła planom stworzenia instytucji. Centrum to miejsce dedykowane młodym instrumentalistom i wszystkim tym, którzy marzą o samorozwoju w komfortowych warunkach i przyjaznym środowisku. Udział w LOT to wyróżnienie i szansa na rozwój pod okiem znakomitych muzyków i pedagogów. W ramach każdej dwuletniej edycji, orkiestra smyczkowa tworzona przez około 40 uczniów szkół muzycznych I stopnia spotyka się kilkukrotnie w Lusławicach, by pracować pod kierunkiem dyrygent Moniki Bachowskiej.
Program kładzie szczególny nacisk na zrównoważoną naturę rozwoju – jako pozbawionego niezdrowej rywalizacji i presji. Proces uwzględnia przede wszystkim radość z obcowania z muzyką wśród rówieśników. Jesienne spotkanie piątej edycji Lusławickiej Orkiestry Talentów zorganizowane w dniach 3-11 listopada 2024 r. zyskało jeszcze szerszy wydźwięk dzięki zaproszeniu do uczestnictwa w warsztatach społeczności szkół muzycznych z całej Polski.
W ramach projektu „Lusławicka Orkiestra Talentów online dla społeczności szkolnych” zrealizowano cykl relacji online z warsztatów orkiestrowych, publikowanych na profilach społecznościowych Centrum. Dzięki nim muzycy z całego kraju mogli obserwować kulisy warsztatu orkiestry. Celem było rozszerzenie zasięgu oddziaływania wzorców i sposobu myślenia o zbalansowanym rozwoju muzycznym, jakie niesie ze sobą Lusławicka Orkiestra Talentów. Internauci mieli szansę zagłębić się w przestrzeń, gdzie magia muzyki i radość z jej wykonywania splatają się z intensywną pracą nad repertuarem. Obserwujący relacje mogli zobaczyć jak w przyjaznej atmosferze powstawała muzyczna jedność z grupy utalentowanych indywidualistów, którzy dzięki cennym wskazówkom Moniki Bachowskiej kształtowali wspólne brzmienie i charakter zespołu. Zwieńczeniem całości jest transmisja live koncertu Lusławickiej Orkiestry Talentów. Zaszczepienie właściwych postaw na wczesnym etapie edukacji szkolnej wpływa zarówno na indywidualne ścieżki rozwoju młodych muzyków, jak i na całe społeczności szkolne. Wierzymy, że efekty projektu przyczynić się mogą do przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród młodzieży poddanej dużej presji, na co w sposób szczególny narażone jest szkolnictwo artystyczne.
JAK LUDZKI MÓZG REAGUJE NA MUZYKĘ WSPÓŁCZESNĄ
Projekt „Jak ludzki mózg reaguje na muzykę współczesną” to przedsięwzięcie łączące w szczególny sposób sektor naukowy z sektorem kreatywnym. Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego we współpracy z Centrum Badań Mózgu w Krakowie podjęło się próby określenia i przybliżenia mechanizmów mających wpływ na percepcję muzyki współczesnej. Przykładem stało się jedno z najbardziej charakterystycznych dzieł Krzysztofa Pendereckiego - "Siedem Bram Jerozolimy". Z udziałem znawcy i wybitnego interpretatora twórczości K. Pendereckiego, Macieja Tworka, dokonano wyboru charakterystycznych fragmentów utworu, o wysokim stopniu skomplikowania faktury i wyróżniających się szczególną dramaturgią. Dalszym etapem jest przeprowadzenie badań z użyciem rezonansu magnetycznego w Centrum Badań Mózgu w Krakowie na referencyjnej grupie osób, którym odtworzone zostaną wskazane fragmenty. Obrazy MRI pozwolą wychwycić dynamikę zmian aktywności mózgu w kierunku intensywniejszego zaangażowania obszarów odpowiedzialnych za analizę informacji lub za wyzwalanie emocji. Opracowanie badań zaprezentowane zostanie w czasie wykonania „Siedmiu Bram Jerozolimy”, 23 listopada, podczas Dnia Otwartego Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, dając publiczności możliwość zrozumienia własnych reakcji na dzieło.
Muzyka współczesna obarczona jest stereotypem sztuki bardzo trudnej w odbiorze, niedostępnej i elitarnej. Panuje społeczne przekonanie o hermetyczności tej dziedziny sztuki, spychając ją na margines zainteresowania odbiorców, niemal na przeciwległym biegunie w stosunku do muzyki rozrywkowej. Przedsięwzięcie mające na celu lepsze zrozumienie mechanizmów zachodzących podczas wykonań muzyki najnowszej, stanowić może pierwszy krok do większego wzajemnego otwarcia się uniwersum muzyki współczesnej i jego potencjalnych odbiorców. Wzrost zainteresowania tą dziedziną sztuki pośrednio przyczynia się z kolei do budowania postawy partycypacji w kulturze, która stałaby się przemianą społeczną korzystną tak dla kultury, jak i dla samego społeczeństwa.
Dofinansowanie UE
Projekt:
”Budowa Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach”
Nr Projektu:
POIS.11.02.00-00-047/08
Beneficjent:
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Umowa
Umowa dotycząca dofinansowania projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego została podpisana przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Pana Piotra Żuchowskiego oraz ówczesną Dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Panią Adriannę Poniecką – Piekutowską w dniu 1 czerwca 2010r.
Podpisanie umowy zostało poprzedzone ujęciem projektu na Liście Projektów Indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Opis Projekt pn. „Budowa Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego” był jednym z projektów współfinansowanych w ramach działania 11.2 Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym, Programu Infrastruktura i Środowisko. Przedmiotem projektu była budowa i wyposażenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Zakres projektu składał się z następujących etapów: przygotowania terenu, robót budowlanych i wykończeniowych wraz z zagospodarowaniem terenu, budową obiektów pomocniczych, przyłączenia obiektów do sieci i wyposażenia instytucji. Zgodnie z założeniami, podczas budowy zastosowane zostały naturalne materiały, takie jak drewno i piaskowiec oraz lekka, przeszklona fasada okolona drewnianą kolumnadą. W wyniku realizacji projektu powstał w pełni funkcjonalny obiekt wyposażony w: salę koncertową z zespołem dydaktycznym, zespół pobytowy umożliwiający ćwiczenia indywidualne, bibliotekę oraz infrastrukturę towarzyszącą. Obiekt ten został w pełni przystosowany i wyposażony do realizacji zadań Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w zakresie edukacji muzycznej oraz organizacji życia kulturalnego w skali całego kraju a nawet Europy. Obiekt Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach został udostępniony dla publiczności 21 maja 2013 r.
W wybudowanym obiekcie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego może realizować swoje nadrzędne statutowe cele, tj. m.in. rozwijanie u młodych wykonawców umiejętności interpretowania muzyki (solowej, kameralnej i orkiestrowej), doskonalenie warsztatu muzycznego młodych instrumentalistów, wokalistów oraz dyrygentów, w zakresie interpretacji muzyki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki współczesnej.
Lata realizacji Projektu:
2010 – 2013
Koszt inwestycji to kwota: 65 081 275,56 zł, z czego:
• 54 583 877,89 zł pochodziło ze środków EFRR (POIŚ 2007-2013)
• 10,5 mln zł ze źródeł krajowych (w tym 5 mln zł – budżet Województwa Małopolskiego, 4,9 mln zł – budżet Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 0,6 mln zł – Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego, Międzynarodowe Centrum Muzyki).
Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Priorytet: XI Kultura i dziedzictwo kulturowe
Działanie: 11.2 Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym
Instytucje zaangażowane w realizację projektu
- Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (wówczas Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) (Instytucja Zarządzająca POIŚ)
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu XI POIŚ)
- Władza Wdrażająca Programy Europejskie (wówczas Instytucja Pośrednicząca II stopnia/Instytucja Wdrażająca dla Priorytetu XI POIŚ)
Zgłaszanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych przy realizacji projektów finansowanych z perspektywy 2014-2020
Informujemy, iż dla instytucji biorących udział we wdrażaniu POIiŚ 2014-2020, w Wytycznych w zakresie postępowania z podejrzeniami nadużyć finansowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (sekcja 9.1.4.), przewidziano mechanizm umożliwiający sygnalizowanie podejrzeń wystąpienia nieprawidłowości, w tym nadużyć finansowych w realizowanych w ramach Programu projektach.
Przekazywane sygnały o nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji projektów.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości lub nadużyć finansowych należy:
skorzystać z formularza: https://nieprawidlowosci.mrr.g...
lub
wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mr.gov.pl
Zgłoszenie nieprawidłowości: https://www.pois.gov.pl/strony...
Przeciwdziałanie nadużyciom: https://www.pois.gov.pl/strony...